August 21, 2005

Hamster On The Rag

Son#2 woke me up this morning. It was his typical silent stand by the bed until my 6th sense feels his presence and I jolt awake staring into his blue eyes. I hate it when that happens.

He says to me, “Mom, Fiona is sick.” It’s 7:30, so I’m fully functional and thinking. “Really,” I mumble as it’s the first I’ve used my voice in 8 hours, “How do you know?”

“I think she has diarrhea. She’s not well.”

So I told him not to touch her and I’d come see how she was later. Nothing I saw was indicative of her being ‘ill’ with their diagnosis. But upon looking at her I started to wonder, “Do hamster menstruate?”

Heh. I love my frickin’ life. It’s truly all about blog fodder. Everyone else in America is meandering about their Sunday morning, going to church, going swimming, thinking about football season, making pancakes and waffles for Sunday breakfast and I’m standing there looking at my kid’s hamster at 9AM thinking, “Is she OTR?”

She’s a mammal. It’s got to happen. So I jump on Google, wondering whose frickin’ sitemeter I’m going to pop up on for this whacked out search. I carefully pick my wording, starting with ‘hamster health’. I move on to ‘female hamster health’, settling on ‘hamster reproduction’.

So just a little piece of trivia for my blog readers, information I KNOW you could not live without. Hamsters are in heat every four days. That tells me, her cycle is four days long, right? So doesn’t that mean she menstruates every four days? And therefore has PMS every four days?

Yeah. Sucks to be her.

After dinner tonight, my 10 year old snuggled up on my lap. I was nuzzling him as I usually do and I said, “Buddy, how’s Fiona today? You know, I don’t think she’s sick. I think she’ll be OK.”

Son#1: She’s just sleeping a lot.

Me: Yeah, I know how she feels.

Son#1: You don’t think she’s going to die?

Me: Mmmm. No. She may feel like she wants to die, but she’s not going to die.

Son#1: Her tail is all red. Do you think she was cleaning herself and bit her tail? Maybe that’s all it is?

Me: Mmmm. Yeah. Maybe. Just let her sleep today.

No need for THAT talk yet. I’m sure it’ll come up this year in general. Until then, Fiona bit her tail and feels like sleeping. Poor thing. My boys carry her everywhere. She nuzzles in their neck and will sleep on their shoulder. She’s very docile. But even docile females can’t want to be touched ALL the time.

But geezoweez. Every four days? Blech. Sucks to be her.

Posted by Boudicca at August 21, 2005 09:14 PM | TrackBack
Comments

Thanks, more than I needed to know. LOL What a life.

Posted by: Michael at August 21, 2005 09:52 PM

Haha, that talk should be funny...what are you going to do when he notices that her tail is red every other 4 days.

"Remember when you thought Fiona bit her tail? Well, she didn't...."

Put some chocolate down for her tonight...I'm sure she'd appreciate it!

Posted by: Sissy at August 21, 2005 10:07 PM

Sissy- You know damn well that's what I'm going to say!! LOL! It's like 'Remember when you thought those donkeys were giving piggy back rides? Well... they weren't.'

Oh yeah, life is grand.

Posted by: Boudicca at August 21, 2005 10:12 PM

lol yeah, and when you do decide it is time they will already know.

I told one of my daughters who was maybe seven at the time that the dog was just trying to push the other one home. She then asked if that was where the puppies were going to be born. I don't know who told her but it wasn't her mother nor I!

Posted by: GUYK at August 21, 2005 10:52 PM

LOL... I do love your stories, Bou. :D

Posted by: songstress7 at August 22, 2005 01:10 AM

hmmm...usually female rodents don't bleed much. At least, I've never actually seen blood, but admittedly my experience is more with rats and mice. Watch her closely because she might be sick too.
If she bleeds post-estrus it should be for less than a day. Also, you've had her long enough that you should have noticed it before now if it's a normal thing for her. Small rodents become sexually mature between 30-60 days of age....

Usually rodents DON'T have PMS and really don't notice any difference.

Would you believe there's an entire literature on the estrus cycle of female rodents? I studied hormones in rodents, so TMI, I know, but do watch Fiona over the next couple of days, that doesn't seem normal to me.

Posted by: caltechgirl at August 22, 2005 01:29 AM

I agree with CalTechGirl. Not normal. I had gerbils when a kid.

Though, if I had 3 men worried about me every time I had a cycle... I might be in heaven. ;-)

Posted by: vw bug at August 22, 2005 06:41 AM

Shoot! I completely forgot Caltechgirl knows all this stuff!

It's not that bad. Her backside had a red dot and was damp. That's it. I checked her cage, I think she's cool. The other thing, as far as his saying she is sleeping a lot... the poor thing is nocturnal but the boys play with her ALL the time during the day. So when they leave her alone and she sleeps, they're all like, "Mom, mom, mom, she's sleeping a lot today." I have to remind them, "She's nocturnal. If you leave her alone... she will SLEEP!"

Posted by: Bou at August 22, 2005 07:09 AM

Wait, wait -- those donkeys WEREN'T giving piggy back rides?

Posted by: Ogre at August 22, 2005 07:52 AM

Every 4 days? Have you tried giving her a hamster dose of Prozac? Poor thing.

(Hope that's all it is!)

Posted by: Marie at August 22, 2005 10:31 AM

hi all ,i came across this wee chat as i was also looking on the net to see if hamsters do menstruate , i was sold a MALE hamster in june and today noticed what i considered to be quite a lot of blood but it stopped bleeding fairly quickly ( after 10 mins )

Posted by: christine at August 29, 2005 09:28 AM

Wow, the great posts I keep missing. Gotta keep up.

Posted by: Sticks at October 1, 2005 07:26 PM